– Не можеш да си го позволиш – ухили му се Петьо. – Тук една циганка струва най-малко 10 хиляди евро. И то говорим за такава, която не може да краде, грозна е като смъртта, по-стара е от теб, а за допълнителни екстри като девственост и завършен трети клас, не можеш и да мечтаеш.
– Аз имам 10 хиляди евро! – гордо заяви Гочо.
– Ти нямаш в себе си пари дори и баничка да си купиш, а камо ли жена. – продължаваше да му се подиграва Петьо.
– Не е така. Забравяш, че аз имам апартамент. Вярно, това е панелка в Обеля, но струва повече от 10 хиляди евро!
– И какво ще правиш когато си продадеш панелката? Къде ще живееш? – заяде се Петьо.
– Ще отидем с новата ми жена при нейните роднини в циганската махала. Ще си сковем нещо от кашони и шперплат, като другите цигани и ще заживеем щастливо.
Така си мечтаеше Гочо, но истината е, че дори и да имаше 10 хиляди евро циганите нямаше да му продадат жена.
– Ти какво си мислиш – каза му Петьо. – Че циганите продават дъщерите си за пари? Нищо подобно, те просто искат да ги задомят изгодно. Парите, които взимат, са само гаранция, за това че жениха е заможен. Предполага се, че ако имаш 10 хиляди евро за булка ще имаш още поне 10 хиляди, за да я издържаш. Те никога не биха дали дъщеря си на голтак като теб, на когото това са му последните пари.
– Да, но аз съм здрав, мога да работя! – упорстваше Гочо.
– И какво ще работиш? – попита го Петьо. – Та ти нямаш професия. Виж ако беше джебчия или просяк на Витошка, тогава с удоволствие биха те взели за зет, ама ти си доцент в Университета. На такъв като теб жена никога не биха дали!
– Да, ама аз съм бял и моите деца ще бъдат светлички. Сам знаеш, че на пазара на булки по-светлите циганета се продават в пъти по-скъпо от мургавите.
– Ти Гочо си мислиш, че твоята сперма е уникална. Какво според теб правят циганките на околовръстното. Чукат се за по 10 лева, така ли? Нищо подобно, там те събират качествена сперма, за да родят руси и синеоки циганета.
– Добре де, – съгласи се Гочо. – ама аз няма да им казвам, че това са ми последните 10 хиляди евро. Ще хвърля пачката с пренебрежение и ще им кажа, че аз съм в бизнеса с Интернет измамите и че тези пари ги изкарвам за един ден.
– Ти си мислиш, че можеш да излъжеш тези бедни и необразовани хора, но те са много по-хитри от теб. Но дори и да допуснем, че успееш да ги излъжеш, истината е, че ти си расист и не искаш да се ожениш за циганка. Твоята мечта е да си намериш българка.
– Така е – въздъхна Гочо. – Но българките не се продават.
– Как да не се продават – възрази му Петьо. – На околовръстното е пълно с българки, които се продават!
– Така е, – съгласи се Гочо – но българските се продават за час, ако имаш много пари можеш дори да си вземеш българска за цялата нощ, но да си купиш българка за цял живот, такава опция просто няма.
|
Петьо, който освен от археология се интересуваше и от етнология, обясни на Гочо как стоят нещата:
– При циганите продажбата не булка е традиция, както при българите е продажбата на куче. Българин никога не би подарил куче, защото смята, че ако някой получи кучето безплатно, то той няма да го цени и няма да се грижи за него. Затова кучето не се подарява, а се продава. Може да се продаде на символичната цена от един лев, но без пари не се дава. Българина не би подарил куче, но е готов да подари дъщеря си. Защо ние се отнасяме с децата си по-лошо отколкото с кучетата, не знам.
– При нас е обратното – възрази Гочо. – И при нас се плаща брачен откуп, но при българите не плаща жениха, а обратно бащата на булката му дава зестра, затова че е благоволил да вземе дъщеря му.
– Това е много остаряло и вече никой не го спазва – каза Петьо. – Няма как да искаш зестра, при положение, че жениха ще вземе парите, ще изпие зестрата и ще зареже жената.
– Така е, – съгласи се Гочо. – На времето е имало закони, според които като си вземеш жена, то тя е твоя докато смъртта ви раздели. Сега първо я взимаш пробно, нещо като Test Drive. Някой жени от Test Drive са навъртели повече километри от такситата и пак не са се оженили. Накрая, дори и да се ожените, още на другия ден можеш да я изхвърлиш на улицата.
– Променят се законите и заедно с това се променят взаимоотношенията между хората. – допълни Петьо. – Навремето българката е мечтаела да се ожени, а българина се е дърпал. Сега е точно обратното. Мъжете мечтаят за семейство, а жените се дърпат и пропагандират свободната любов.
– Е, как жената да иска семейство, като цялата тежест на брака е оставена на нейните плещи. Ако на мъжа му писне, си вдига чуковете и изчезва. При развода той не дължи нищо, не е длъжен да плаща издръжка на жена си, а ако имат деца, те са грижа на майката.
– Да де, но ако имат деца той все пак ще трябва да им плати някаква издръжка – възрази Петьо.
– Не си запознат – възрази му Гочо. – Плаща, колкото съдът му определи, а съдът определя някаква фиксирана сума, която инфлацията бързо изяжда и след няколко години, той вече не плаща почти нищо.
– Не е така, както има минимална работна заплата и минимална пенсия, така има и минимална издръжка. Той не може да плаща по-малко от минималната издръжка.
– Може да не може, ама може – настояваше Гочо. – Когато минималната издръжка се увеличи мъжете не започват автоматично да плащат повече. Първо майката трябва да заведе дело в съда и да осъди бащата.
– Е, да – съгласи се Петьо. – Но това е тривиално административно дело. Ясно е, че майката е права и че щом издръжката вече е под минималната, съдът трябва да я увеличи.
– Да, тривиално е, но за няколко лева не си струва да се завежда дело и издръжката си остава под минималната.
– Това е странно – вдигна рамене Петьо. – Когато се повиши минималната работна заплата всеки работодател е длъжен да се съобрази и автоматично да повиши заплатите на работниците си. Не е нужно всеки работник, да завежда дело и да съди работодателя си, за да му даде той това което така или иначе е длъжен да му даде.
|