Какви качествени вещи са правили навремето и какви боклуци купуваме днес! Не могат ли с помощта на новите технологии да произведат вещи с качеството, каквото е имало едно време. Отговорът е: Могат, но не искат! Просто такива са правилата на играта. Ако произвеждат качествено ще печелят по-малко, а може дори и да фалират. Затова производителите спестяват от материали и работа и по-този начин правят вещите по-слаби и нетрайни. Говори се дори, че някой производители прекрачват границата на морала и умишлено занижават качеството на стоките си. Едно е да пестиш от материали, а съвсем друго е умишлено да съкращаваш живота на стоката си. Например, ако някой ви продаде телефон, в който има програмка, която автоматично да го изключи, когато дойде време да си купите нов телефон. Такава програмка може да не е инсталирана предварително, тя може да дойде с поредния ъпдейт, който ще ви изпратят когато излезе новия модел и е време вие да изхвърлите стария си телефон. Подобно злоумишлено поведение е изключително неморално, но не е незаконно. Дори и да се криминализират подобни прояви, пак ще се намират производители, които да прибягват до подобни номера. Щом в едно нещо има икономическа изгода, то ще се намери кой да го прави, дори и да е незаконно.

    Можем ли да променим правилата на играта, да наградим производителите на качествени стоки и да накажем тези, които ни продават боклуци? Има едно много просто решение на проблема и то се казва: „Новата книга за похвали и оплаквания“ Това е едно обикновено приложение за мобилния ви телефон, с чиято помощ, когато си купите нещо ще можете да си сканирате касовата бележка и да я съхраните в компютъра си. Оттук нататък вие ще държите производителя и търговеца на къс повод. Можете да похвалите стоката и да вдигнете рейтинга на производителя. Когато стоката се счупи можете да отбележите, че това е боклук и по този начин да предупредите другите клиенти. Така ще накажете производителя, защото ще му смъкнете рейтинга и хората ще видят колко е действителния живот на това което сте си купили.

    Когато стоката още е в гаранция, тогава търсите гаранционния сервиз, но тук вие вече не плащате и затова те понякога се държат с вас все едно, че ви правят услуга. Първо ви искат касова бележка, гаранционна карта и куп други документи. Ако касовата ви бележка и гаранционната карта са съхранени в Книгата за похвали и оплаквания, то вие няма да има нужда да ги търсите вкъщи из чекмеджетата. Нещо повече, след безплатния гаранционен ремонт вие ще можете да оцените дали сте доволен от гаранционната поддръжка и това ще направи служителите в сервиза много по-мили и любезни.

    Когато гаранцията изтече ще трябва сам да намерите майстор, който да извърши ремонта. Навремето беше лесно. Имаше няколко марки хладилници и който и майстор да намерите, всеки познава вашия хладилник. Сега марките и моделите са хиляди. Много трудно е да намериш правилния човек, който ще ти свърши работа. Ако използваш Книгата за похвали и оплаквания, ще влезеш вътре, ще видиш кой последно дойде да ти поправя хладилника. Не е нужно да си му записал телефона, защото той си е там в книгата и ще трябва само да отвориш и да погледнеш. Ако още никой не е идвал да поправя хладилника ти, то ще провериш кой поправя точно този модел, кой колко пари взима, кой е на близо, от кого клиентите са доволни. Всичката тази информация я има в Книгата. Разбира се, ако някой от майсторите не издава касови бележки, то той ще е невидим за системата. Ами да е издавал. Вие ще работите само с тези майстори, които работят на светло и за чиято работа ще можете да дадете отзив.

    Когато вашата вещ най-накрая се счупи и дойде време да си купите нова, то вие вече не помните кой беше производителя и дори от кой магазин купихте тази прекрасна вещ. Ако касовата бележка е въведена в Книгата ще можете да погледнете и да видите къде продават неща направени от същия производител и доволни ли са клиентите, защото е минало време и може този производител с времето да се е окалпазанил.

    Ако искате да продадете една стара, но запазена вещ, то много хора биха отказали да я купят, защото ги е страх, че това може да е нещо крадено. Друго би било ако може да им дадете и касовата бележка, с която това е купено. Ако бележката е в Книгата, то вие можете не само я покажете на новия собственик, но дори и да я прехвърлите от своя профил в неговия. Така старата вещ ще върви с историята си. Ще видите кога и от къде е купена и през какви ръце е минала.

    С това простичко мобилно приложение ние съществено ще удължим живота на вещите. В противен случай ще продължим да разхищаваме ресурси, да унищожаваме природата и да превръщаме планетата в едно голямо сметище.


 
<<Предишна         Страница 2 (от общо 2)         Обратно към www.gocho.bg