За синята и зелената зона

1. Цената.  Сега е моментът цената да се удвои. Естествената промяна е от едно левче да стане едно евро. Смисълът на зоната е да реши проблема с паркирането и да помогне на общината да събере някой лев (евро). При сегашната ниска цена не се решава нито една от тези задачи. Затова цената трябва да се удвои. Ако пак няма свободни места за паркиране, ще трябва още да се надуе. Идеята на капитализма е цената да се вдига докато търсенето и предлагането се изравнят.

2. Време.  Много добре е двете зони да работят от 8:30 до 8:30. Така всеки ще може да запомни кога паркирането е платено. Даже, ако е от 9 до 9 ще е още по-лесно за запомняне.

3. Лимит.  Много натоварващо за хората е ограничението от два часа в синя и четири в зелена зона. Може това време да се удвои, но цената за допълнителното време да е двойна. Това може да стане по много лесен начин:

      Сега в синя зона пращаш един SMS и получаваш един час. Третият SMS ти казва: „Достигнахте максималното разрешено време“. Може третият SMS да е различен. Може вместо един той да ти даде само половин час. Така допълнителните два часа ще ти излязат двойно по-скъпо. Когато закъснееш с пет минути няма да ти сложат скоба, защото ще си изпратил SMS за още половин час. Когато на някой му се наложи да остане за малко по-дълго, ще може да остане, но ще трябва да си палати за удоволствието.
      Дори може да не се слага ограничение на допълнителното време. Ако плаща двойно, нека си седи до края на работното време.

4. Паяци.  Трябва да се прекрати дивашката практика за скоби и паяци. Ако си пресрочил времето получаваш глоба. Ако автомобилът е събрал три неплатени глоби, нека чак тогава да бъде подгонен със скоби и паяци. Глобата трябва да е по-голяма от цената за целодневен престой. Например 30 евро за зелена зона и 60 за синя.

5. Компенсация.  Трябва да се плаща до последно. Сега никой не праща SMS в последните 15 минути. Как да платиш цял час, когато остават само 15 минути? Затова трябва да има компенсация за тези, които не са изразходвали целия си час и оставащото време да се добави следващия път, когато се плаща от същия телефон за същата кола в същата зона.
      За да не се хитрува, нека компенсацията да е максимално 30 минути.

6. Хартиени талони.  Хубаво е да отпаднат хартиените талони, защото сега чрез тях много се хитрува. Все пак трябва да има и други начини за плащане освен SMS, защото ако телефонът ти не е към български оператор, не можеш да изпратиш SMS за паркиране.

7. Приложение.  Трябва да се направи едно приложение за смартфони, чрез което да може да се плаща. Това приложение ще има и допълнителни екстри. То ще ти казва дали си в зона и каква е зоната. Ще може да го включиш и то само да се грижи за плащането докато не го спреш. Когато се качиш в колата, приложението ще те подсети да го спреш, за да не го забравиш и да не се набуташ излишно.
      Не е нужно приложението да е само за София. Може да е за всички български градове, които имат зона. Може да включва дори и градовете извън България. Така няма да ти се налага да инсталираш различно приложение за различните градове.
      Само приложението няма да е достатъчно. Трябва да има и възможност да се плати през Интернет с кредитна карта.

8. Зелено в синьо.  Не трябва зелената зона да става синя само и само, за да се вдигне цената й. По-добре е зоните да си останат същите, за да могат хората да запомнят къде каква зона е. Промяна може да се направи само, за да се закръгли синята зона и тя да стане по-лесна за запомняне.
      По същата причина идеята за червена зона е глупава. Цената може да се вдигне без да се объркват допълнително хората.


 
Обратно към www.gocho.bg